Tuesday, August 25, 2009

kisah berbuka puasa dan solat terawih

syukur alhamdulillah. dah 4 hari kita berpuasa & dah 4 mlm juga me & my family sempat menunaikan solat terawih di masjid yg berhampiran di rumah kami. apa yg aku takut & risaukan dpt diatasi dgn tenang. segalanya berjalan dgn lancar. selama ni aku dok susah hati bila mengenangkan takde maid di bulan puasa. bukannya tak pernah takde maid di bulan puasa. tapi dulu lain & skang ni lain. masa tahun 2007 dulu my gyabo & me sama2 keje kat KL. tapi last year dia dah start keje kat Shah Alam. sedangkan aku still keje kat KL. so, bayangkanlah betapa jauh jarak yg harus kami tempuhi. konon2 ari tu beli Viva sbb nak bwk kete sorang 1. tapi parking rate kat office aku plak naik mendadak. nak parking yg murah mmg ada tapi jauh la plak nak menapak. takde maknanya. sgt x worth it. duit tol je dah bape utk bolak-balik. jadinya we all still la together naik kete bersama2. pagi2 dia akan anto aku ke opis dulu. pas tu dia terus pecut ke Shah Alam. bulan puasa ni lg la kena rushing. aku kena masuk kol 8.00am utk dpt balik awal pd jam 4.30pm. waktu balik plak utk menjimatkan waktu, aku yg kena naik lrt sampai ke Kelana Jaya & my gyabo akan fetch aku di situ. huh! kalo x sabo & x tahan mmg la angin seluruh badan.
previous year me & my family rajin tukar2 masjid utk solat terawih. ye la kan. kdg2 bebudak ni boring bila asyik ke masjid yg sama. tapi skang ni derang pun dah makin besar & x byk kerenah. lg pun ramai kwn2 skola derang bersolat kat masjid yg sama. so, kat situ je la kitorang tuju tiap2 mlm. dulu rajin gak we all gi berbuka kat masjid KLIA. kat situ mmg tiap2 tahun ada jamuan berbuka puasa. tapi almaklumlah benda free ramai la org serbu. kalo sampai lewat tu abuk pun tarak. jd kena la standby bekal makanan. lps tu solat maghrib, isyak & terawih terus kat situ. yg best nyer kat situ imamnya mmg muda. sedap je suara dia berlagu ketika mengimamkan solat. tapi bab yg paling x tahan ialah dia mmg baca surah yg pjg2. menggeletar la jugak paler lutut nak abiskan solat tu walaupun cuma 8 rokaat je solat terawih kat situ. ada skali tu sorang budak pompuan sampai pengsan. agaknya time berbuka dia mkn sket je kot. sudahnya bila tgh sembahyang dia terus pengsan. sian kat dia. abis terkejut sume org dgr bunyi gedebuk. konsentrasi utk bersolat terganggu seketika. hmmm.. dugaan & cobaan di bulan ramadhan. setakat ni aku masih sempat masak utk juadah berbuka. esok lusa x tau la. tapi masa weekend bole la masak mcm2. smlm cuma sempat masak sayur je. yg lain tu beli je la jwbnya. kalo Irfan ikut ke bazar Ramadhan lg la haru. sume pun dia nak beli. tolak kerusi, meja & si penjual je dia x mintak. hahaha... kalo hari2 dia ikut leh bengkrap me & my gyabo.

No comments:

 


Design by: Blogger XML Skins | Distributed by: Blogger Templates