Monday, August 10, 2009

Selaut Kasih Segunung Impian

Irfan dgn baju pebret - Ferrari kaler merahnya yg sgt terang-benderang.

tajuk di atas adalah utk program motivasi bersama keluarga di Sek. Ren. Agama (SRA) tpt Irfan belajar sesi ptg. Irfan ni mmg la. x pernah nak amik berat pasal skola ni. pg sabtu tu masa nak gi SRA sibuk je nak pakai baju askar yg celoreng2 tu. bila aku x bg dia sibuk nak pakai baju Ferrari yg kaler merah tu. aku pun malas nak gaduh dgn dia. biarkan aje dia nak pakai baju apa pun. lg pun dah lewat. sepatutnya acara bermula jam 8.45am. tapi aku dok gosok baju yg aku nak pakai masa tu. kelam kabut aku nak setel hal2 umah sume. dah la my gyabo takde. nak basuh kain la, sidai kain la, lipat kain la. bla..bla..bla.. sampai SRA dah jam 9.00am. huh! mujur x bape ramai lg org dtg. masing2 pun lewat agaknya. masuk je kat perkarangan SRA tu aku tgk kengkawan dia sume pakai baju skola. baju melayu & samping ijau & merah. pas tu aku pun sound la dia. "apa nih! adik nak gi fashion show ke apa? kengkawan adik sume pakai baju skola". dia pun mula la sentap. dan2 tu ajak balik tukar baju. huh! aku marah la dia. "takde masa ibu nak patah balik umah. mana ada ibu gosok baju skola adik? ibu kan gosok utk seminggu masa ari ahad". kalo aku nak patah balik umah utk gosok baju dia bape lama plak nak dtg balik semula ke SRA? pas tu dia wat hal x nak klua kete. dia kata dia nak lepak dlm kete je. manyak cantikkk.. aku ckp kat dia "kalo adik x nak klua kete ibu akan panggil Ustazah adik". dia pun dgn slow motion nyer klua dr kete. huh! tau takut. tapi dia dok menyorok kat belakang aku. pelan2 dia mengekori aku masuk ke dlm dewan. masa kat pintu dewan tu kengkawan dia pandang2 kat dia one kind aje. dia tersipu2 menyorok kat belakang aku. ishh!!! bikin malu betul anak aku nih. mujur masa kat registration table tu dia x kena sound ngan Ustazah dia. lps register aku pun menonong je masuk dewan & dok kat bahagian belakang. budak2 skola patutnya dok kat depan. dah dia x pakai baju skola dia pun nyorok la kat belakang. jenuh kengkawan dia panggil ajak dia dok kat depan. hmmm.. dia wat derkkk je lepak kat sebelah aku. sabo je la...


lebih kurang 10-15 menunggu maka acara pun bermula. speaker utk program motivasi itu adalah Ustad Kamaruzaman atau lebih dikenali dgn Ayahanda airmata. huh! dgr nama je dah wat org terpegun. apakah telenovela akan berlaku? mujur takde kena mengena dgn Ayah Pin. hehehe... Ustad tu berceramah tanpa menggunakan mic. power betul sore dia. 1 dewan tu dia kasi gegar. mmg takde rasa mengantuk langsung. sgt menarik bahan ceramah yg disampaikan. pertanyaan beliau pd anak2 yg wat aku sentap adalah "kemanakah ibu bapa awak nak pergi sekiranya awak sbg anak2 x bertanggungjawab?" ye la kan... takkan kita sampai ke tua nak keje je. sampai bila nak menongkat langit? Ustad tu mmg sungguh berwibawa. sgt touching la acara motivasi tu. tgh2 dia berucap tu dia bole wat sesi mesra ibu & anak. mula2 Ustad tu panggil aku. bila dia tanya mana 1 anak aku maka aku pun tunjuk la Irfan kat sebelah. mungkin dia ingat Irfan bukan skola kat situ kot sbb dia x pakai baju skola. pas tu dia tanya plak org kat dpn aku. bila pompuan tu klua anak dia pun turut klua. aku ingat apa la Ustad tu nak wat. rupa2nya dia soh anak itu bersalaman & memeluk ibu dia sambil meminta ampun & maaf. aduh! mmg sgt sebak aku rasa. nak2 Ustad tu siap nyanyi lagu arwah Sudirman Hj Arshad. aku pun tatau apa tajuk lagu tu. tapi yg aku perasan dlm drama bertema kekeluargaan Rashid Sibir slalu ada lagu tu. liriknya berbunyi cenggini "ayah dan ibu.. ayah dan ibu.. itulah permulaan kami.." perhh.. tersentap jiwa & raga aku. mula la aku terkenang pd arwah mak & abah aku. aku tgk bebudak tu pun sume dah pakat mengalirkan air mata. Irfan pun sama gak. lps bersalaman & berpelukan dgn aku dia pun ikut tkp leleh gak. pas tu Ustad tu sambung plak nyanyi lagu Aishah bertajuk Syurga di bawah telapak kaki Ibu. uwaaaa... abis sume org kat dlm dewan tu jd tkp syahdu & tkp leleh. ada yg sampai melolong sambil menyebut Ibu..Ibu.. spt yg diduga telenovela telahpun bermula. aduh! dah la mlm sebelum tu pun aku dah tkp leleh masa sesi tazkirah kat masjid. nangis je la keje aku. tapi mmg power la program motivasi kat SRA. bila balik umah je aku tgk Irfan terus meluru ke dapur. aku ingat dia nak minum ke hape? rupa2nya dia terus gi basuh pinggan yg ada 2-3 biji kat dlm sink. masa pagi sebelum gi skola tu kitorang mkn mihun goreng. nak rushing punya pasal x sempat aku nak bereskan pinggan mangkuk tu sume. terkejut aku. ingatkan Yasmin yg rajin basuh pinggan. tgk2 si Irfan yg dok kelentung-kelentang kat dapur. wah! betul2 dah bermotivasi si Irfan nih. berbangga sungguh rasanya ada anak yg rajin membantu. Yasmin bila tgk adik dia rajin dia pun ckp la dia ada tolong aku sapu sampah. hehehe...nak jugekkkk mendapat pujian. ye la... i'm thankful for having both of you. you both are my charming prince & lovely princess. walau bagaimanapun aku mmg respect la dgn Ustad tu. dlm sibuk berceramah pandai dia 'sambil menyelam minum air'. dia mmg terer dlm bab2 marketing strategy. masa nak end the session dia siap uar2kan yg dia ada bwk air solat hajat, kismis etc... tgk tu sume utk jualan. yg x tahan tu siap ada minyak aura lagik. hahaha... kalo ada aura mcm Mawi tu kira bagus gak la. sure masyuuuukkkk. tapi org mmg serbu la kat kete dia. masing2 berlomba2 membeli barangan yg dijual oleh Ustad tu. plak tu dia ada wat pekej umrah gak. wah! mmg betul2 wat duit dia nih. kagum aku melihatnya. cayalah...

4 comments:

RyN@DangAyang said...

waaa tgk nacha kat gambar ni mmg seswai jadi menantu ustazah :P how r u dear

nacha said...

Rin.. i'm fine dear.

hehehe... sy mmg menantu hantu. tapi sekali-sekala mmg kena jd 'anak wayang'. menantu ustazah kena la sok alim gitu lho. (tapi bila kat belakang dia sendirik mau ingat la) :)

Noor Suraya said...

Nacha,
suka entri ini... Irfan ni la, mujur dia tak pakai baju transformer pulak

wish u all the best prince - harap bab basuh pinggan tu berkekalan ahaks

nacha said...

hahaha.. tu la kakSu. kalo ada baju transformer tu sure dia kalut nak pakai jugak.

kakSu.. semangat berkobar2 dia tu cuma tahan sehari je. la ni dah back to normal balik. nak kena suruh baru buat. haisshh!!!

 


Design by: Blogger XML Skins | Distributed by: Blogger Templates