Friday, April 30, 2010

atas dasar kasih sayang???

after office hours last monday me & my sis bergegas balik kpg. aku malas nak drive. aku naik bas je kat Bukit Jalil. sampai situ dah 6.20pm. kitorang cari mana bas mana yg dah nak gerak & trus beli tiket. huh! byk gak 'ulat' kat situ mcm kat Puduraya jugak. agak lama jugak aku x naik bas ni. bila dah beli tiket & naik bas tetiba conductor bas tu soh tukar tiket plak. apa barang??? musykil aku. terfikir plak sejenak. jgn la bas ni bwk kitorang ke lain destinasi. dah la mula2 tu menggagau gak cari bas mana 1. byk sgt bas kat situ. my bro's ada gak la pelawa utk tumpang derang. tapi my 4th bro soh gi KKB kalo nak ikut dia sbb dia kena bertugas kat situ masa musim pilihanraya kat KKB. ingatkan dah abis pilihanraya kira abis la keje. ghope2 nyer x abis2 lg tugas dia kat situ sbg polis 'SB'. my 7th bro plak kata kalo nak ikut dia kena gi Klang. huh! malas aku nak berebut2 naik komuter ke sana. paham2 je la. komuter kalo after office hours mmg mcm sadin dlm tin. at last aku ajak je my 3rd sis naik bas. ahaks!! jenuh dah aku ni meraban teben (kata org Perak). sbb musabab aku kena balik kpg ialah kena attend perbicaraan kat Pejabat Tanah Kuala Kangsar pd hari selasa 27/4/2010. huhu!! bunyinya mcm kena masuk court je kan? perbicaraan segala. tapi mmg ye pun. kena angkat tangan bersumpah mcm masuk dlm court tu. "tiada yg tidak benar melainkan benar belaka". caya dowh... kalo ikutkan ni bukan kali pertama aku gi situ. ni kira dah kali ke4 aku berkunjung ke Pejabat Tanah tu. tapi yg ni kira paling sejarah la sbb ramai giler yg kena panggil. All together 24 org yg terlibat. mmg kena masuk bilik meeting yg besar punyaaaaa. hehehe... sampai tak cukup kerusi nak duduk la dibuatnya. hmmm.. actually perbicaraan tu adalah utk kasi settle pampasan pd tanah kitorang yg diambil oleh kerajaan. huh! takde la byk mana pun. x sampai pun 1/2 hectare yg derang amik. tapi sbb tuan tanah tu berkongsi ramai maka dpt la sorang sket. wat malu je nak citer bape yg kitorang dpt. yo-yo-oo je soh bwk balik buku bank segala. tapi kalo dah kira ikut faraid x byk mana pun. bila kitorang bising2 kat majistrate tu baru la dia bg claim mileage. ye la kan. jauh2 kitorang balik kpg for the said meeting tapi hasilnya seciput je. emm.. kalo dikira dr Salak Tinggi-Kuala Kangsar-Salak Tinggi bape sgt la bole dpt. kalo dia kira skali dgn lodging cost ok la sket kot. bila ada yg bersuara x puas ati lg mula la dia berbahasakan kalo nak wat sesuatu biarlah atas dasar kasih sayang. eh! disebabkan atas dasar kasih sayang la maka kitorang nak dptkan harga yg betul2 berbaloi. byk pokok/tanaman buah2an kitorang yg kena cantas. atok&opah kita tanam pokok/tanaman tu atas dasar kasih sayang pd anak cucu mereka. bila mereka tiada, hasil tu sume boleh dirasai oleh keturunan mereka. tapi derang ni senang2 je nak wat projek tanpa menghiraukan our sentimental values. siap bole kata kat mana la derang nak carik duit utk bayar pampasan byk2 kat kitorang. wah! kalo korang dah berhajat nak wat business sudah tentu la korang punya funding yg cukup utk melaksanakan projek. kalo kail pjg sejengkal tak perlulah nak menduga lautan dlm. bayangkan la kat situ ada pokok durian, rambutan, manggis, ciku, langsat, markisar, limau bali etc. bila tiba musim buah2an mmg sgt meriah. owhh!! i really miss kenangan terindah masa kecik2 dulu. pas tu yg aku x paham sgt2 dia nak amik jln kat dpn umah opah aku tu sket je. tapi apsal plak org kat belakang umah atok&opah pun dpt pampasan jugak. apa kes? balik2 dia asyik remind pasal atas dasar kasih sayang. aishhh!! geramnya. sesudah berakhirnya perbicaraan tersebut kitorang 9 beradik pun bergerak ke rumah arwah atok&opah. sampai je kat situ terus aku terkejut. mmg dah takde dah laman kat umah atok&opah tu. tinggal umah je terkontang-kanting kat situ. apa nih? kata nak bayar duit pampasan dulu baru derang nak wat keje. tgk2 dah totally different. aku rasa mcm dah berpijak kat bumi asing je. inikah yg dinamakan atas dasar kasih sayang??? grrrrrr...

No comments:

 


Design by: Blogger XML Skins | Distributed by: Blogger Templates