Thursday, December 11, 2008

Hari Raya Haji 2008

emm.. wat sup tulang sedap nih..


lembu yg dikorbankan


beraya kat umah Pinkjambu@Ayu



my MIL's family


pekena laksa Teluk Kechai kat Aloq Staq


Wah yg shy2 cat lepas dikhatankan


pekena mi kari selepas xtvt poco2 & aerobic


kat blakang Alang tu la DYMM Sultan Perak (white long sleeve shirt & black pants&cap)


lps keje ari jumaat lepas aku terus bertolak balik kpg. memandangkan bos pun takde aku hangkut bebudak tu lepak kat opis. maid aku plak awal2 pg dah aku anto ke Keramat. x hingin nyer dia nak beraya dgn aku. perhh.. jalan dlm KL punya la jammed. tapi bila dah masuk tol ok je. tapi klua kat exit Tg. Malim sbb minyak dah abis. gi isi minyak & isi perut dulu. call si Ammini sbb nak tanya dia kat mana ada kedai makan yg sedap. ghope nyer tangachi tu x sampai lg Tg. Malim. aku yg klua opis lambat ni plak yg sampai dulu kat situ. jln punya jln jumpa la 1 kedai tomyam kat bus stand lama. dolu2 kalo naik bas express balik Ipoh mmg slalu berhenti makan kat situ. sedap2 gak makanan kat situ. tapi yg x best nyer ada bau2an yg sungguh mengharubirublueskan selera kitorang. hmmm... sabo je la. lps mkn kitorang terus pecut ke Ipoh. sampai Ipoh dah kepenatan & terus tido je.

pg sabtu tu Alang & Nana ajak gi aerobic & poco2 kat Taman Rekreasi. aku pun x nak melepaskan peluang. dah lama x exercise poco2 ni. step sume dah berterabur. tapi aku dok kat belakang2. muakakaka.. segan la kononnya tu. dlm dok sibuk nak aerobic & poco2 tu ternampak DYMM Sultan Perak take a walk kat Taman tu. punya la ramai bodyguard dia. tapi he looks so cool & relax je. jln pun tunduk ke bawah je. aduh! setelah agak lama x beriadah ni baru wat 15 minit aerobic perut dah berkeroncong mintak diisi. abis je xtvt di taman rekreasi tu kitorang terus gi mkn. hahaha... lps exercise je terus melantak mi kari kat town. balik umah tu tgk2 ada plak roti canai. apa nih??? abis diet aku. kuah kari tu sgt la menggamitkan jiwa utk dirasai. hmm.. bantai plak roti canai. konon2nya nak suap Irfan mkn. dia tu payah sket nak mkn kalo dah dpt main. dlm pd suap si Irfan tu suap gak kat mulut sendiri. pas tu baru gaya nak landing dpn tv si paktam plak call soh anto bantal & kain kat dia sbb dah sampai masa utk Wah bersunat. kitorang pun gi la anto brg2 tu sambil tgk Wah. sampai2 je kat dewan org ramai kpg Manjoi tu tgk2 Wah dah selesai bersunat. dia berehat seketika kat situ sebelum M.O. dtg wat last check-up. sian tgk si Wah. dah la ayah dia jauh kat Sudan.. mak dia plak x bape sihat. paktam yg baik hati tu je la yg temankan dia. mujur la Wah tu cool je takde nak nangis2 mcm budak2 lain. Irfan dulu bersunat masa umur 6 tahun ada gak la menangis sket. tapi abah dia sentiasa ada by his side utk menanganinya. pandai betul si penjual belon tu merangka marketing strategy dia. dia jual belon yg ada helium gas tu sampai 6 hengget utk sekaki belon (eh! betul ke penjodoh bilangan aku nih?). utk menenangkan hati budak2 yg bersunat tu terpaksalah mak bapak derang berkorban membeli belon yg mahal tu. dia wat dlm bentuk pelbagai cartoon plak tu. mana la bebudak2 tu x teruja. budak2 yg x bersunat pun sama teruja nak membelinya. dlm kol 1pm tu dah abis proses berkhatan beramai2. mana x lama.. sampai 60 org yg menunggu giliran. lepas je M.O. tu check si Wah kitorang pun bwk dia balik. sampai umah aku pun siap2 utk meneruskan perjalanan ke Kedah. disebabkan masih kenyang lg kitorang x amik lunch pun. sampai Aloq Staq dlm kol 4.00pm. tetiba hubby ajak pi pekena laksa Teluk Kechai. katanya dah lama dia x mkn kat situ. seingat aku baru skali je aku mkn laksa tu dulu. uniknya laksa Teluk Kechai tu adalah dia ada sambal kelapa kat dlm laksa tu. tapi aku x mkn pun sambal tu. taruk tepi je. hubby siap order pulut sambal & sate lagiii... mak aii.. mkn ke hape nih? mujur la sate tu ciput & comey je. x la setebal sate kajang Hj Samuri tu. lps kenyang mkn kitorang pun beransur balik ke umah Umi. tgk2 kat umah Umi dah ada Marhamah & Huda dgn keluarga masing2.

ari ahad tu x kemana pun. cuma tolong Umi masak ketupat, nasi impit & rendang je. mlm tu plak Ida beli kek utk celebrate bday BangMie. pg raya ari isnin tu lps solat Aidil Adha kitorang pi menziarah kubur arwah FIL. lps tu pi beraya umah Pakcik & Bibik. kedua2 umah tu mkn laksa. sampai Marhamah kata hari laksa sedunia. hehehe... lps tu pi umah Hajar kwn Marhamah. tgk dia baru lps bersalin & dpt baby boy. baby dia looks like muka Chaq. like father like son la nih.. kat umah Hajar pun derang masak laksa gak. tapi x leh nak masuk dah. kembung ngan laksa je. org Kedah ni mmg suka mkn laksa agaknya. abis sume menu sepesen je. lps tu singgah plak kat umah Pinkjambu@Ayu utk tgk baby girl dia plak. x jauh pun antara umah Hajar & umah dia. umah Umi kat Tmn Pasu pun dkt je di situ. tapi Umi slalu stay kat umah dia di Pantai Johor sbb dkt dgn masjid. baby Dian anak Pink pun look like her father je rupa dia. dr situ kitorang terus balik ke umah Umi di Tmn Pasu. x lama pun. cuma singgah solat & siram pokok2 bunga je. lps tu terus balik umah Umi kat Pantai Johor sbb nak kejarkan Marhamah yg dah nak balik Penang. esok (hari selasa) dia dah nak keje.

keesokan harinya selepas sarapan kitorang terus berangkat ke umah Bibik utk upacara penyembelihan lembu utk korban. ngam2 kitorang sampai lembu tu tgh disembelih. hehehe... Irfan yg konon2 macho tu lari sbb takut tgk lembu tu kena sembelih. abis je proses penyembelihan, dilapah & diagih2kan kitorang terus masak & wat kenduri di antara adik-beradik. kiranya hari daging sedunia la plak. kari daging, daging masak kicap, daging rebus cicah air asam & sup daging. aku yg x bape gemar mkn daging ni terpaksa la wat2 akal kononnya si Yasmin x mkn daging (tapi mmg ye pun Yasmin x lalu mkn daging). lps tu Bibik bwk klua ikan kembung & aku pun terus goreng. aku & Yasmin pulun mkn ikan je la. hehehe... lps mkn tu yg lelaki nyer ramai yg dah kepenatan & terus tido. Bibik plak ajak aku pi Cosway kat Aloq Staq. actually aku nak beli 1 brg je. tapi Bibik sibuk soh aku jd ahli. so, aku pun register je la. utk pakai sendiri je. bukan ada untung pun kalo nak wat berniaga. mula2 Bibik kata registration cost cuma 30 hengget je. tgk2 kena 60 hengget. hmmm.. bayaq je la. alang2 dah sampai situ. mcm2 la plak yg aku beli. lepas membeli belah kat situ aku pun terus balik. kalo x sbb en. hubby dah tepon soh balik agaknya mmg terbabas lepak kat situ. ye la kat jalanraya Aloq Staq x busy mcm kat KL. aku bole le bermaharajalela drive kete tu. sampai je umah Bibik.. Umi & yg lain2 dah get ready dpn pintu. mujur dia x bising kat menantu dia ni. hehehe... isi brg kat dlm bonet & kitorang pun terus balik. rupa2nya en. hubby sibuk soh balik cpt sbb dia nak pakai kete. dia dah berjanji ngan kengkawan dia nak pi main tenis. hmmm.. dah agak dah. kitorang pun lepak je la kat umah. dlm ati dok pikir apa la aku nak mkn mlm nanti. bau daging je dah wat aku muak. maka aku pun siap order soh hubby beli kueytiaw kerang lps dia main tenis nanti. mlm tu bila dia balik je Umi dah bising2 sbb beli kueytiaw sampai 5 bungkus. Umi mmg x suka membazir. hah! dia x tau menantu dia yg demanding ni yg nak mkn kueytiaw. x pasal2 en. hubby kena marah. ngeh..ngeh..ngeh.. Umi siap sound kat anak2 aku sbb mkn x henti2. nak wat caner dah dia org biasa mkn mewah. hmmm... lps solat isyak Huda & family pun balik ke Penang.

pagi rabu tu kitorang plak bersiap2 utk pulang. konon nak balik pagi tapi terlajak sampai ke zohor gak la. tu pun singgah plak di di Bertam sbb Irfan sibuk nak pi umah Huda. dia x puas nak main2 dgn Amirul. sementera en. hubby gi repair wiper kete yg rosak.. Huda ajak aku pi round kat kompleks Kailan (area Pak Lah). aku cuma beli jeruk mangga & kuah cicah rojak Mak Bee sbg ole2 utk dibawa pulang. lewat ptg tu singgah plak kat umah Marhamah. saje je nak tgk umah baru dia kat Seberang Jaya tu. sebelum balik ke Ipoh kitorang dinner kat Sg. Dua dulu. ingatkan nak pekena mi udang yg enak tu. tapi Marhamah kata kena pi Teluk Tempoyak kat sebelah island. emmm.. x jd la plak. kang takut terlajak sampai tgh mlm. lps mkn kitorang pun teruskan perjalanan. nak terus balik KL pun dah x larat. so, singgah kat Ipoh & overnight kat situ. subuh2 khamis terus bangun & chow. en. hubby masih bercuti tapi aku terus pi keje.

2 comments:

madoka miyajima said...

hehehe.. K.Nacha.. patutla kak Ayu siap cabar jid.. "kalau nacha boleh jumpa umah kak ayu.. kira leceh la kalu jid takleh jumpa.." hahaha.. jid punya takut nak call kali kedua utk tanya jalan.. redah je.. akhirnya jid jumpa gak istana kak ayu dgn berpandukan pokok pisang kipas tuh..keh..keh..keh...

nacha said...

hehehe.. rasanya mmg umah dia sorang je yg ada pokok pisang kipas tu. npk exclusive gitu. mula2 mmg akak tersilap masuk lorong yg belakang. tapi tgk takde plak pokok pisang kipas tu. jd patah balik la ke depan.

 


Design by: Blogger XML Skins | Distributed by: Blogger Templates